هیچ کدام از فعالین مدنی بازداشت شده در بازجوییها حاضر به صحبت و پاسخ به سوالات بازجویان نشده و از امضای اوراق و نوشتههای مامورین امنیتی امتناع کردهاند.
گفتنی است، بازداشت شدگان هنگام بازگشت از قلعه بابک توسط نیروهای امنیتی که بالغ بر ۲۰ نفر باتوم و چماق به دست بودهاند، احاطه شده و پس از اصرار بر نشان دادن حکم بازداشت و مقاومت فعالین با درگیری و ضربوشتم و فحاشی بازداشت و به پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی شهرستان کلیبر منتقل شدهاند.
فرمانده و تهیج کننده نیروهای سرکوب، درجهداری به نام «حسین افراشته» بوده است و همین شخص با همکاران خود در پی سردادن شعارهای ملی با بازداشت شدگان درگیر و پس از مقاومت و اصرار بازداشت شدگان بر ایجاد فضای ملی با بی سیم تعدادی از نیروهای سرکوب را فرا میخواند.
در ساعات پایانی( نیمه شب حدود ۱۱:۳۰) روز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کلیبر با حضور در محل بازداشت، اقدام و تلاش برای بازجویی نموده تا کار ناموفق مامورین امنیتی در تلاش برای اخذ بازجویی از فعالین را خود به انجام رساند که باز با مقاومت ایشان روبرو میشود.
او بعد از آن از فعالین میخواهد لااقل رمزهای گوشی خود را بگویند تا عکس و فیلمهای قلعه را پاک و به خود آنان برگرداند، که این تقاضا نیز مورد قبول آنها قرار نمیگیرد و در نهایت پس از ساعاتی با ضبط مدارک شخصی و گوشیهای همراه، این فعالین در ساعت حدود ۳:۰۰ بامداد شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ آزاد شده اند.
چهارتن از بازداشت شدگان به نام میثم جولانی، رضا واثقی، بهزاد دشتی و پژمان سلیمی در شهرستان کلیبر آزاد شدهاند و علی و مهدی لسانی پس از انتقال به شهرستان اهر آزاد شدهاند.
گونازتیوی
SH.A