مقامات ایران در هفتههای گذشته به طور روزانه در بسیاری از استانها مدارس، مراکز آموزش عالی، و مراکز دولتی را تعطیل کرده و برای کار اصناف و کسبه بازار نیز محدودیتهایی را ایجاد کردهاند.
هرچند دلیل این تعطیلیهای ناگهانی و دنبالهدار اغلب به آلودگی هوا نسبت داده شده است و یا به دلیل بحران کمبود برق و انرژی که مقامات حکومتی آن را «ناترازی انرژی» مینامند، عنوان شده، اما برخی ناظران تأکید کردهاند که تعطیلیهای پیاپی به دلیل «سونامی ورشکستگی» حکومت است و آن را نوعی «حکومت نظامی نرم» توصیف کردهاند.
روزنامه شرق چاپ تهران روز پنجشنبه ۲۷ دی در گزارشی اعلام کرد که پس از تعطیلی همگانی دوره همهگیری کرونا، دی و آذر سال جاری «از چالشیترین ماههای تحصیلی دانشآموزان» ایران بوده است.
بر اساس این گزارش، «تعطیلیهای مکرر، اعلام دیرهنگام تعطیلیها و نامشخص بودن شیوه برگزاری امتحانات و تاریخ امتحانات، مهمترین دغدغههای دانشآموزان» ایران در حال حاضر است.
اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاهها و برگزاری کلاسها از طریق آنلاین، در حالی است که بنا بر گزارشهای شهروندی، قطع برق و در پی آن قطع اینترنت، و یا سرعت پایین اینترنت، آموزش از راه دور را غیر ممکن کرده است.
به نوشته روزنامه شرق، «آموزش غیرحضوری به وضوح کیفیت یادگیری دانشآموزان» را کاهش داده و بر کیفیت کار معلمان نیز اثر گذاشته است.
گونازتیوی
SH.A