به دنبال برگزاری میتینگهای سیاسی هواداران گروههای تروریستی کُردی در اورمیه، طی روزهای گذشته شماری زیادی از شهروندان، فعالین مدنی و رسانههای اورمیه طی فراخوانهایی از شهروندان اورمیه خواسته بودند صبح روز شنبه در میدان ایالت این شهر حضور یابند و مراسم مذهبی حکومت را به تجمع دفاع از هویت و تمامیت ارضی آذربایجان تبدیل کنند و پاسخ قاطعی به گروههای تروریستی کُردی و حامیان ایرانشهریشان بدهند.
صبح امروز نیز صدها هزار نفر از شهروندان اورمیهای به خیابانهای آمدند و با سر دادن شعارهایی مانند «بو تورپاقدان پای اولماز، اورمو کوردستان اولماز»، «اورمیه تورکوندور، تورکون قالاجاق»، «باشقالاری یالاندی؛ اورمو آذربایجاندی»، «شهیدلر اؤلمز؛ وطن بؤلونمز» پیام واضح و روشن ملت تورک آذربایجان را به جریانات توسعه طلب کُردی و حامیانشان در تهران دادند.
لینک ویدئوها
شهروندان اورمیه شعارهای ملی دیگری از «تبریز زنجان اردبیل؛ بو سس اورمودان گلیر»، «آذربایجان وار اولسون ایستهمهین کور اولسون»، «بیز اؤلمهیه حاضیریک، بابکین سربازییک» و «هارای هارای من تورکم» نیز سر دادند.
لینک ویدئوها
شمار زیادی از حاضران نیز پلاکارهایی در دست داشتند که بر روی آن جملاتی مانند «بو تورپاقدان پای اولماز»، «اورمو تورکون آلینماز قالاسی»، «اورمیه قلب آذربایجان» نوشته شده بود.
در این تجمع خیل جمعیت چنان عظیم بود که خیابانهای امام، عطایی، میدان ایالت و کوچههای اطراف مملو از جمعیت شد. در این میان نیروهای رژیم فاشیستی و تورک ستیز ایران نیز با بلند کردن صدای بلندگوها و طرح مباحث حاشیه ای سعی داشتند شعارها و مطالبات مردم اورمیه را به انحراف بکشند که به دلیل ازدهام شدید جمعیت، و اتخاد و فریاد رسای مردم قهرمان اورمیه موفق به این کار نشدند.
نکته قابل تامل در این تجمع، حضور پررنگ زنان اورمیهای بود که دوشادوش مردان شعار «بو تورپاقدان پای اولماز» سر دادند.
گونازتیوی
SH.A