آخرین خبرها

سیامک کوشی: به کمپین «اصلاح ماده ۲۰ قانون ثبت احوال» بپیوندید تا هیچ کودکی به دلیل نامش بدون شناسنامه نماند

۱۴۰۴.۰۲.۱۱, ۱۰:۰۶
سیامک کوشی: به کمپین «اصلاح ماده ۲۰ قانون ثبت احوال» بپیوندید تا هیچ کودکی به دلیل نامش بدون شناسنامه نماند

Gunaz.tv

سیامک کوشی به کمپین #بالامین_آدی گفت: «در سال ۱۴۰۱ اداره ثبت احوال تبریز برای پسرم «سادای» به دلیل ترکی بودن نامش شناسنامه صادر نمی‌کرد و از این بابت با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه شدم. می‌دانم بسیاری از هموطنانمان نیز با این مشکلات مواجه شده‌اند. به دلیل چندین ماه بی‌شناسنامه ماندن پسرم، قادر به انجام کارهای بیمه‌ای وی نبودیم، نمی‌توانستیم او را به مراکز درمانی دولتی ببریم، به هر بیمارستانی می‌رفتیم، کد ملی می‌خواستند.

 

چندین بار هم نیاز شدم که او را به بیمارستان ببریم و بیمارستان کودکان مردانی‌آذر تبریز به دلیل نداشتن شناسنامه و کد ملی، نمی‌توانست وی را پذیرش کند. یا کودکم باید در مراکز دولتی چندین بار پیاپی شنوایی سنجی می‌شد اما به دلیل نداشتن شناسنامه قادر به این کار نبودیم و با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم و به این و آن التماس می‌کردیم. می‌دانم که بسیاری از هموطنانمان نیز با این مشکلات مواجه شده‌اند و مواجه هستند؛ برای برچیدن این مشکلات و سختی‌ها، باید قوانین ثبت احوال اصلاح شوند.

 

می‌گویند این اسم (ترکی) ایرانی نیست! معیار «ایرانی نبودن» اسم چیست؟ یعنی چه ایرانی نیست؟ اگر اسامی ترکی ایرانی نیستند، اسامی عربی هم ایرانی نیستند، اسامی ارمنی هم ایرانی نیستند، اسامی یهودی هم ایرانی نیستند، اسامی انگلیسی هم ایرانی نیستند! چگونه می‌شود وقتی من برای پسرم نام ترکی انتخاب می‌کنم، می‌گویید «ایرانی نیست»، اما برای کودکی که همزمان با کودک من متولد می‌شود، در همان روز با نام «کارن» شناسنامه صادر می‌کنید، آیا «کارن» نام ایرانی است؟

 

آیا اسامی ترکی که چندین هزار سال در این سرزمین و تاریخ ریشه دارد، ایرانی نیستند اما اسامی ارمنی و یهودی ایرانی هستند؟ اینها یک سری برخوردهای سلیقه‌ای هستند. حتی من شخصا از تهران برای پسرم با نام «سادای» مجوز گرفته بودم اما رئیس ثبت احوال تبریز در صدور شناسنامه مانع‌تراشی می‌کرد. برای من اس‌ام‌اس آمده بود که این نام تایید شده و مجوز آن را از تهران گرفته بودم، ولی اداره ثبت احوال تبریز کارشکنی می‌کرد و در نهایت مجبور شدم از دست اداره ثبت احوال تبریز به جرم «سوء استفاده از موقعیت شغلی» شکایت کنم. پس از این شکایت، مجبور شد برای پسرم شناسنامه صادر کند. لطفا شما هم به کمپین «اصلاح ماده ۲۰ قانون ثبت احوال» بپیوندید تا هیچ کودکی بدون شناسنامه نماند و مشکلاتی را که ما تجربه کردیم را هیچ خانواده و هیچ کودکی تجربه نکند.»

 

لینک امضا کمپین:

forms.gle/SB4wEcz9SsKUQAZx9

 

*لینک امضا در بایو و استوری صفحه @dan.magazin نیز موجود است

 

گونازتی‌وی

SH.A

 

 

اخبار منتخب

Most Read