آخرین خبرها

افشای شوکه‌کننده و هولناک؛ استفاده از مواد شیمیایی برای سرکوب اعتراضات در ایران؟

۱۴۰۴.۱۰.۲۸, ۰۷:۲۲
افشای شوکه‌کننده و هولناک؛ استفاده از مواد شیمیایی برای سرکوب اعتراضات در ایران؟

بریتانیا هشدار داد: حکومت ایران ممکن است از سلاح شیمیایی علیه معترضان استفاده کند.

Gunaz.tv

گزارش‌های منتشرشده از منابع بریتانیایی حاکی از نگرانی جدی درباره احتمال استفاده نیروهای امنیتی حکومت ایران از مواد شیمیایی یا سمی علیه معترضان در ایران است؛ ادعاهایی که هنوز به‌طور رسمی از سوی نهادهای اطلاعاتی غربی تأیید نشده‌اند.

 

این موضوع روز شنبه ۲۷ دی‌ماه (۱۷ ژانویه) در یک برنامه ویژه شبکه خبری «جی‌بی‌نیوز» مطرح شد. در این برنامه به سندی داخلی و «قابل‌اعتماد» اشاره شد که از بررسی سناریوی استفاده از مواد شیمیایی با اثرات تدریجی و بلندمدت علیه معترضان خبر می‌دهد.

 

بیل استرسون، از اعضای تیم سیاست خارجی حزب کارگر بریتانیا، در این برنامه هشدار داد که استفاده از یک «ماده سمی» با پیامدهای دیررس، می‌تواند به شکل «مرگ خاموش» جان معترضان را تهدید کند.

 

پیش‌تر نیز در جریان اعتراضات سال ۲۰۲۲، گزارش‌هایی از به‌کارگیری «گاز سبز ناشناخته» در شهرهایی مانند جوانرود و پیرانشهر منتشر شده بود. ویدئوهای منتشرشده در آن زمان، خیابان‌هایی پوشیده از دود غلیظ سبزرنگ و وحشت گسترده میان ساکنان را نشان می‌داد.

 

برخی پزشکان و متخصصان شیمی در آن مقطع احتمال داده بودند این گاز حاوی ترکیباتی باشد که تماس با آنها می‌تواند باعث سوزش شدید پوست، تهوع، اختلالات عصبی و فلج موقت شود. به گفته کارشناسان، برخی از این مواد دارای خاصیت سرطان‌زایی نیز هستند.

 

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read