آخرین خبرها

ایران دوباره به «بازیِ مذاکرات بی‌نتیجه» برگشته است

۱۴۰۴.۱۱.۱۸, ۱۲:۴۶
ایران دوباره به «بازیِ مذاکرات بی‌نتیجه» برگشته است

Gunaz.tv

وال‌استریت ژورنال: «ایران به ایستگاه همیشگی مذاکراتش بازگشت. رژیم ایران دوست دارد دورهای بیشتری از مذاکرات برگزار شود که هیچ دستاوردی نداشته باشد. این کشور از پایان دادن به غنی‌سازی سوخت هسته‌ای یا انتقال آن به خارج از کشور خودداری کرد.»

 

تحریریه وال‌استریت ژورنال در سرمقاله‌ای دربارهٔ مذاکرات غیرمستقیم جمعه گذشته میان ایالات متحده و ایران در عمان می‌نویسد تهران بار دیگر تلاش کرده گفت‌وگوها را به مراحل بعدی بکشد بدون اینکه هیچ امتیاز واقعی بدهد یا توافقی حاصل شود.

 

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد:‌ ایران در مذاکرات عمان عمداً وقت‌کشی می‌کند، هدفش این است که دورهای بیشتری از مذاکره برگزار شود بدون هیچ نتیجه واقعی! این رژیم حتی حاضر نشده غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و یا اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج کند.

 

با حمله آمریکا و اسرائیل در ژوئن، بخش مهمی از توان غنی‌سازی ایران از کار افتاد و ذخایر اورانیوم ایران زیر آوار دفن شد، اما ایران تعهد نداده است که دوباره دنبال غنی‌سازی نرود و از طرفی اجازه بازرسی از سایت‌های آسیب‌دیده را هم نمی‌دهد.

 

گفت‌وگوها بدون هیچ پیشرفتی ملموس خاتمه یافت و دو طرف تصمیم گرفتند در آینده نیز دورهای دیگری برگزار کنند، اما تردید جدی دربارهٔ موفقیت نهایی وجود دارد.

 

رژیم ایران مذاکرات را دوست دارد، چون زمان می‌خرد، فشار را کم می‌کند و چیزی امتیاز نمی‌دهد. جمله کنایه‌آمیز مهم وال‌استریت ژورنال: «رژیم ایران هیچ‌وقت فرصتی را برای از دست دادن یک فرصت از دست نمی‌دهد.» یعنی؛ هر بار که امکان توافق هست، خودش خرابش می‌کند.

 

به‌طور کلی این نوشته نتیجه می‌گیرد که دور جدید گفت‌وگوها مانند بسیاری از مراحل قبلی، بدون دستیابی به گام عملی یا پیشنهاد قابل قبول برای طرف مقابل باقی مانده و این احتمال که مذاکرات به «بی‌نتیجه» شدن ادامه دهد، بالاست.

 

این خلاصه بر اساس نظر رسمی سرمقاله وال‌استریت ژورنال تهیه شده است و تنها دیدگاه یک رسانه معتبر درباره روند مذاکرات است.

 

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read