آخرین خبرها

ایران به استفاده از سلاح‌های ممنوعه در حملات متهم شد

۱۴۰۵.۰۱.۱۰, ۲۲:۴۹
ایران به استفاده از سلاح‌های ممنوعه در حملات متهم شد

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد ایران از آغاز جنگ بارها در حملات خود به اسرائیل از مهمات خوشه‌ای ممنوعه استفاده کرده؛ سلاحی که استفاده از آن علیه مناطق مسکونی به‌صراحت نقض قوانین جنگ و مصداق «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز درگیری‌ها در ۹ اسفند ۱۴۰۴، دست‌کم سه حمله با استفاده از این نوع مهمات ثبت شده که به مناطق مسکونی اصابت کرده‌اند؛ اقدامی که بار دیگر ماهیت بی‌توجه حکومت به جان غیرنظامیان را نشان می‌دهد.

 

پاتریک تامپسون، پژوهشگر حوزه بحران و تسلیحات در این سازمان، با اشاره به خطرات این سلاح گفت: «استفاده ایران از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت، خطر قابل پیش‌بینی و بلندمدتی برای غیرنظامیان ایجاد می‌کند.»

 

او افزود: «این مهمات پس از باز شدن در هوا، ده‌ها بمبچه را در سطح وسیعی پخش می‌کنند و به‌طور غیرتفکیکی عمل می‌کنند؛ به همین دلیل استفاده از آن‌ها نقض آشکار قوانین جنگ است.»

 

مهمات خوشه‌ای از جمله سلاح‌هایی است که به دلیل اثرگذاری کور و گسترده، همزمان غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری را هدف قرار می‌دهد و سال‌ها پس از استفاده نیز تهدیدی جدی برای مردم باقی می‌ماند.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read