آخرین خبرها

اورانیوم غنی‌شده ایران کجاست؟

۱۴۰۵.۰۱.۱۴, ۰۷:۰۲
اورانیوم غنی‌شده ایران کجاست؟

در تابستان سال گذشته کامیونی حامل ۱۸ بشکه آبی‌رنگ به ورودی تونل‌های تأسیسات هسته‌ای اصفهان منتقل شدند!

Gunaz.tv

در حالی که پرسش درباره محل نگهداری اورانیوم غنی‌شده در ایران بار دیگر مطرح شده، گزارش‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد بخشی از این مواد حساس احتمالا پیش از درگیری‌های اخیر به تونل‌های زیرزمینی اصفهان منتقل شده است.

 

بر اساس این تصاویر، چند روز پیش از جنگ ۱۲ روزه، در تابستان سال گذشته کامیونی حامل ۱۸ بشکه آبی‌رنگ به ورودی تونل‌های تأسیسات هسته‌ای اصفهان منتقل شده و با اسکورت نیروهای امنیتی و تجهیزات ویژه همراه بوده است.

 

این جابه‌جایی در شرایطی انجام شده که حکومت ایران از احتمال هدف قرار گرفتن این مجموعه آگاه بوده و اصفهان نیز پیش‌تر به‌عنوان یکی از مراکز نگهداری دارایی‌های مهم هسته‌ای معرفی شده بود.

 

کارشناسان با بررسی ابعاد بشکه‌ها، استفاده از جرثقیل و حضور نیروهای تخصصی، انتقال مواد عادی یا شیمیایی را بعید می‌دانند و احتمال می‌دهند این محموله شامل اورانیوم غنی‌شده، به‌ویژه با غلظت‌های ۲۰ و ۶۰ درصد باشد.

 

برخی برآوردها حاکی از آن است که ممکن است بخش قابل‌توجهی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد به این تونل‌ها منتقل شده باشد؛ اقدامی که می‌تواند با هدف محافظت در برابر حملات احتمالی صورت گرفته باشد.

 

با این حال، تحلیلگران تأکید می‌کنند که تنها بر اساس تصاویر ماهواره‌ای نمی‌توان با قطعیت درباره محل دقیق نگهداری این مواد اظهار نظر کرد و احتمال فریب یا نمایش هدفمند نیز وجود دارد.

 

در مجموع، شواهد نشان می‌دهد محل نگهداری اورانیوم غنی‌شده در ایران به‌طور فزاینده‌ای به تأسیسات زیرزمینی منتقل شده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read