آخرین خبرها

اخاذی دریایی به سبک ایرانی از آبهای بین المللی

۱۴۰۵.۰۱.۲۵, ۱۷:۰۲
اخاذی دریایی به سبک ایرانی از آبهای بین المللی

Gunaz.tv

 

به گزارش گوناز تی‌وی، وب‌سایت تخصصی اطلاعات انرژی «کپلر» گزارش داد ایران در حال ایجاد چارچوبی سخت‌گیرانه‌تر برای کنترل عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز است؛ اقدامی که می‌تواند به ابزار تازه‌ای برای فشار و اخاذی از مسیرهای حیاتی انرژی جهان تبدیل شود.

 

بر اساس این گزارش، جزیره «لارک» به‌عنوان مرکز اداری و اجرایی این روند تعیین شده و کشتی‌ها پیش از دریافت مجوز عبور، ملزم به ارائه اطلاعات کامل، از جمله اسناد مربوط به «مشخصات فنی کشتی» هستند؛ روندی که به گفته ناظران، سطح دخالت و کنترل مستقیم حکومت ایران بر تردد دریایی را افزایش می‌دهد.

 

کپلر همچنین اعلام کرد برای محموله‌های مایع، مبلغی معادل «یک دلار به ازای هر بشکه» تعیین شده که بنا بر گزارش‌ها هنگام خروج از خلیج و به‌صورت «رمزارز» پرداخت می‌شود؛ شیوه‌ای که می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش درآمدهای غیرشفاف حکومت مورد استفاده قرار گیرد.

 

این فرآیند علاوه بر دریافت هزینه، شامل سوار شدن «راهنما» به کشتی و انجام راستی‌آزمایی محموله پیش از ادامه مسیر است؛ اقدامی که به باور کارشناسان، بیش از آنکه جنبه ایمنی داشته باشد، نشان‌دهنده تلاش حکومت ایران برای تحکیم کنترل و اعمال نفوذ بر یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های انرژی جهان است.

 

گوناز تی وی

R.G

اخبار منتخب

Most Read