آخرین خبرها

بازگشت دلار رانتی برای واردات کالاهای استراتژیک

۱۴۰۵.۰۲.۰۶, ۲۰:۱۸
بازگشت دلار رانتی برای واردات کالاهای استراتژیک

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی؛ خبرگزاری‌های ایران روز یک‌شنبه ششم اردیبهشت اعلام کردند ارز دولتی برای واردات گندم به‌عنوان کالایی استراتژیک با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان دوباره تخصیص یافته است.

 

روزنامه «همشهری» نیز گزارش داده که دارو، ملزومات پزشکی و شیر خشک نیز همانند گندم از دلار با این نرخ پایین برخوردار خواهند شد.

 

این در حالی است که حدود چهار ماه پیش، در اوج اعتراضات دی‌ماه که با تجمع بازاریان در خیابان‌ها آغاز شد، دولت ایران وعده داده بود برای جلوگیری از رانت، دیگر دلار با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ارائه نخواهد شد. در آن زمان قیمت دلار در بازار آزاد کمتر از ۱۴۵ هزار تومان بود.

 

اکنون و نزدیک به دو ماه پس از آغاز جنگ ایران، در شرایطی که تهران و واشینگتن تلاش می‌کنند به توافقی برای پایان درگیری‌ها برسند، نرخ دلار در بازار آزاد طبق داده‌های سایت‌های غیررسمی به حدود ۱۵۶ هزار تومان رسیده است.

 

در دی‌ماه ۱۴۰۴، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، وعده داده بود که دولت او دیگر ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به کسی نخواهد داد. او در همان زمان گفته بود: «ما دیگر دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به کسی نمی‌دهیم. دلار را به هر کسی می‌دهیم می‌خورد.»

 

بازگشت این سیاست ارزی در شرایط فعلی، بار دیگر بحث‌ها درباره تداوم رانت و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت را در میان افکار عمومی و ناظران اقتصادی افزایش داده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read