آخرین خبرها

آمریکا «پروژه آزادی» در هرمز را دوباره فعال می‌کند

۱۴۰۵.۰۲.۱۷, ۲۰:۲۸
آمریکا «پروژه آزادی» در هرمز را دوباره فعال می‌کند

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی، روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد دولت دونالد ترامپ در حال آماده‌سازی برای از سرگیری عملیات هدایت و اسکورت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز با پشتیبانی دریایی و هوایی است.

 

براساس این گزارش، مقام‌های پنتاگون جدول زمانی اجرای دوباره این مأموریت را تا پیش از پایان هفته آینده در آمریکا در نظر گرفته‌اند؛ هرچند زمان دقیق آغاز مجدد عملیات هنوز مشخص نشده است.

 

وال‌استریت‌جورنال همچنین به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشت عربستان سعودی و کویت محدودیت‌های پیشین برای استفاده ارتش آمریکا از پایگاه‌ها و حریم هوایی خود را لغو کرده‌اند؛ اقدامی که راه را برای اجرای دوباره عملیات موسوم به «پروژه آزادی» باز کرده است.

 

 

آمریکا ۱۴ اردیبهشت ( ۴ می ماه ۲۰۲۶)‌عملیات «پروژه آزادی» را با هدف هدایت عبور کشتی‌ها در تنگه هرمز آغاز کرده بود؛ اما این عملیات تنها ۳۶ ساعت بعد به دستور دونالد ترامپ متوقف شد.

 

ترامپ شامگاه ۱۵ اردیبهشت (۵ می ۲۰۲۶)  در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» اعلام کرد توقف عملیات در پی درخواست پاکستان و برخی کشورهای دیگر انجام شده تا فرصت لازم برای نهایی شدن توافق احتمالی با ایران فراهم شود.

 

این در حالی است که شبکه ان‌بی‌سی ساعاتی پیش گزارش داده بود عربستان سعودی و کویت پیش‌تر با استفاده آمریکا از پایگاه‌ها و حریم هوایی خود برای اجرای این عملیات مخالفت کرده بودند.

 

از سرگیری احتمالی «پروژه آزادی» می‌تواند نشانه افزایش نگرانی واشنگتن از امنیت مسیرهای کشتیرانی و احتمال شکست مذاکرات با تهران باشد.

 

تنگه هرمز که بخش بزرگی از صادرات نفت جهان از آن عبور می‌کند، در هفته‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین محورهای تنش میان ایران و آمریکا تبدیل شده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read