آخرین خبرها

بحران دارویی در ایران به آنتی‌بیوتیک و داروهای ناباروری رسید

۱۴۰۵.۰۲.۲۶, ۱۶:۵۳
بحران دارویی در ایران به آنتی‌بیوتیک و داروهای ناباروری رسید

داروی ۸۴۰ هزار ریالی، ۱۷ میلیونی شد.

Gunaz.tv

بحران دارویی در ایران عمیق‌تر شد. کمبود دارو به آنتی‌بیوتیک‌ها هم رسید و داروهای ناباروری در ایران کمیاب شد. ایرنا هم کمبود دارو را تایید کرد.

 

به گزارش گوناز تی‌وی، در حالی که مقام‌های ایران همچنان از انکار کمبود گسترده دارو سخن می‌گویند، خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، از گسترش بحران دارویی در ایران و رسیدن کمبودها به داروهای حیاتی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای درمان ناباروری خبر داده است.

 

براساس گزارش ایرنا، کمبود دارو و افزایش شدید قیمت‌ها باعث شده بسیاری از بیماران در تهیه ابتدایی‌ترین داروهای مورد نیاز خود با مشکل جدی روبه‌رو شوند. این گزارش می‌گوید بحران دارویی اکنون داروهایی مانند کلیدینیوم-سی، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، آسنتره و استرادیول والرات را نیز دربر گرفته است.

 

در حالی که مقام‌های وزارت بهداشت همچنان وجود کمبود گسترده در بازار دارو را رد می‌کنند، گزارش‌های میدانی از فشار روزافزون بر بیماران و خانواده‌هایی حکایت دارد که ناچارند داروهای مورد نیاز خود را از بازار غیررسمی و با چندین برابر قیمت تهیه کنند.

 

طبق این گزارش، داروی استرادیول والرات ۲ میلی‌گرمی که در برخی درمان‌های ناباروری و دیگر کاربردهای پزشکی استفاده می‌شود، در شرایط عادی با احتساب بیمه و هزینه داروخانه حدود ۸۴۰ هزار ریال قیمت دارد، اما به‌دلیل کمبود، در بازار آزاد با قیمت‌هایی بین ۵ تا ۱۷ میلیون ریال فروخته می‌شود.

 

ایرنا دلایل این بحران را مجموعه‌ای از مشکلات ساختاری از جمله نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها، دشواری واردات مواد اولیه، افزایش هزینه انرژی، کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی بیمه‌ها عنوان کرده است.

 

گسترش بحران دارویی در ایران در حالی رخ می‌دهد که بیماران ماه‌هاست از کمبود داروهای حیاتی، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و ناتوانی نظام درمانی در پاسخگویی به نیازهای اولیه شکایت دارند؛ وضعیتی که بار دیگر ناکارآمدی مدیریت سلامت در ایران را زیر سوال برده است.

 

گوناز تی وی

R.G

اخبار منتخب

Most Read