روسیه به تفاهمنامه ایران و آمریکا واکنش نشان داد
دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا در راه است
ترامپ: ایران در مذاکرات امتیازات بزرگی میدهد
قیمت نفت برنت به زیر ۷۵ دلار سقوط کرد
چهار ملوان اوکراینی از ایران آزاد شدند
آمریکا یک رهبر ارشد داعش را کشت
وزیر خزانهداری آمریکا: بر نحوه مصرف اموال آزاد شده ایران نظارت میکنیم
ترامپ: اگر تهران از کشتیها در تنگه هرمز پول بگیرد، مذاکرات فورا پایان مییابد
گنبد طلایی برای آمریکا با موفقیت آزمایش شد
عمان: کریدور دریایی موقت در تنگه هرمز ایجاد شد
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا: پروازها همچنان از آسمان ایران دوری کنند
قالیباف وارد باکو شد
شهباز شریف: هفته آینده با مجتبی خامنهای دیدار میکنم
دبیرکل ناتو: دستیابی تهران به سلاح هستهای ویرانگر منطقه است
فرماندهی سایبری ایران: اختلال برخی بانکها ناشی از حمله هدفمند بود
کارفرمای «سرجین بافت» زنجان پس از اعتراضات کارگران کارخانه را بست؛ بلاتکلیفی ۳۵۰ کارگر با ۳ ماه حقوق معوق
۱۶۰۰ کارگر گروه ماشینسازی تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد اعتصاب کردند
صالح ملاعباسی فعال شناختهشده حرکت ملی آذربایجان درگذشت
ترامپ: قطعنامه سنا در مورد اختیارات جنگی علیه ایران باعث دلگرمی برای بزرگترین حامی تروریسم جهان است
ترامپ: اگر ایران منطقی نباشد مجبور میشویم کار را تمام کنیم؛ «چکش» تنها چیزی است که میفهمند
آمریکا قوانین سفر تیم ملی ایران به جام جهانی را تغییر داد
پزشکیان با استقبال رسمی وارد پاکستان شد (ویدیو)
ترامپ: ایران با کمبود غذا، دارو و تورم شدید روبهرو است
نخستوزیر پاکستان: ایران حق داشتن موشکهای بالستیک را دارد
آمریکا: هرمز متعلق به همه جهان است
اسرائیل مخفیانه به ایران ابزار اینترنت ماهوارهای فرستاده است
اختلال گسترده در خدمات بانکی چند بانک بزرگ ایران
برگزاری کنفرانس درباره حقوق آذربایجانیها در کنگره آمریکا
تأکید عمان بر تعهد به عبور بدون عوارضِ کشتیها از تنگه هرمز
نتانیاهو: کار ما با ایران هنوز پایان نیافته است
بازدید روسای جمهور آذربایجان و ترکمنستان از فضولی
مارکو روبیو به کشورهای خلیج عربی سفر خواهد کرد
افزایش محکومیت ودود اسدی همزمان با تشکیل پروندهای جدید علیه فعالان آذربایجانی به دلیل نوشتن نامه به پزشکیان
تهدید و بازجویی چندساعته مادر و برادر یوسف کاری؛ فشار به خانواده برای موضعگیری علیه عباس لسانی
وضعیت فاجعهبار میدان حسن پادشاه در تبریز
نان در تهران تا ۱۰۰ درصد گران شد
مایک والتز: در برجام این ایران بود که تعیین میکرد بازرسان به چه مکانهایی دسترسی داشته باشند
رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۴ بدون احتساب نفت منفی شد
آمریکا برای فروش نفت ایران مجوز دو ماهه صادر کرد
ونس: در صورت آزادسازی داراییهای ایران، پول آن صرف خرید محصولات کشاورزی آمریکا خواهد شد
عارف: ما برادر بزرگ کشورهای منطقه هستیم
ترامپ دوباره ملونی را هدف گرفت؛ ایتالیا ما را تنها گذاشت
نخستوزیر بریتانیا استعفا کرد
حکومت ایران «عمق استراتژیک» خود را در سوریه و آبهای مدیترانه و عراق و اقلیم کردستان و یمن و لبنان و فلسطین و نظایر آن تعریف کرده است تا به اصطلاح مرزهای خود را به داخل خاک کشورهای دیگر گسترش داده و به این ترتیب امکان صدور ضدانقلاب شیعه، صدور تروریسم ایرانشهری و صدور ناآرامی و تشویش و آشوب را وسیعتر کند و «اسراییل» و «استکبار جهانی» را در خاک کشورهای دیگر را به محاصره درآورد. به بیان خودشان «اگر آنجا نجنگیم مجبوریم در خاک خود بجنگیم».
حکومت ایران بدین ترتیب در طول تمام مرزهای خود با همسایگان مسلمانش تلاش کرد تا برای سپاه پاسداران و تروریسم خود عمق استراتژیک تعریف کند.
به اذعان همه کارشناسان «منازعات منطقه ای» («روابط بین الملل» ظاهراً در این منطقه با وجود حکومت ایران ممکن نیست)، حکومت ایران در این استراتژی ساده لوحانه خود شکستخورده است. زیرا تعقیب دشمن خیالی در فراسوی مرزهای رسمی به نفوذ همان «دشمن» در داخل مرزها و نه تنها این به داخل تأسیسات هسته ای رژیم منجر شد.
در ضمن حکومت ایران بدون هیچ متحد واقعی بین دولت های کنونی منطقه با گروههای تروریست و جنگهای نیابتی خود که روز به روز نزد ملتهای صدمه دیده منطقه منفورتر میشوند، تنها مانده است و برای روحیه دادن به خود، مرتب بالا و پایین می پرد، مشت نشان میدهد کف به دهان میآورد و عربده می کشد.
بدبینی به همه کشورهای اطراف خود، درخودماندگی و بیکس و کاری در نظم بینالملل کنونی، و ناتوان از به کار گیری سلاح های غیرگرم در روابط منطقه ای، حکومت ایران را به شدت منزوی و دستخوش پارانویا کرده است.
وضعیت پارانویای ذهنی این حکومت؛ که تصور میکند همه عالم دنبال سرنگون کردن آن است، ترس آن از آگاهی ملتهای غیرفارس در ایران و بخصوص بیداری مردم آزربایجان جنوب آراز، که تاریخا دشمن جدی استبداد و استعمار بوده اند، با جنگ آزادیبخش و ظفرنمون و ضربتی و برق آسای جمهوری آزربایجان در داخل خاکهای خود به مدت 44 روزکه به آزادی خاک اشغال شده این کشور انجامید، به اوج خود رسید.
رزمایش سه جانبه پاکستان، آزربایجان و ترکیه نیز به حساسیت هیستریک اراذل و اوباش آن و در راس همه خامنه ای انجامید که بنا به رویه همیشگی اش جز تهدیدهای توخالی چیزی برای گفتن نداشت. علت این وضعیت نیز باید تاحدی روشن باشد. جمهوری آزربایجان در طی آن جنگ آزادیبخش، دست حکومت ایران را برای همگان رو کرد و نشان داد که حاکمیت تهران با وجود رجزخوانی درباره اهمیت «جهان اسلام» و توهم ایجاد «هلال شیعی» و مدعای ام القرای جهان اسلام بودن، عملاً از سیاستهای توسعه طلبی ارضی ارمنستان حمایت کرده است و هر کاری از دستش برآمده انجام داده تا جمهوری آزربایجان ضعیف و منزوی و به لحاظ جغرافیایی از هم گسیخته و در اشغال نیروی خارجی بماند.
مردم آزربایجان جنوب آراز هم به دلیل حس تعلق دیرین احساسی -عاطفی و فرهنگی- تاریخی، و نیز به علت وقوف به سیاست های ویرانگر حکومت ایران در منطقه و بخصوص سیاستهای نژادپرستانه و ضدآزربایجانی آن به حمایت از عملیات آزادسازی مناطق اشغالی از سوی جمهوری آزربایجان برآمد.
درواقع افکار عمومی آزربایجان همچون جزیی از «نیروهای آزادساز ضداشغال»، عملیات کثیف کمک رسانی نظامی و سیاسی و فرهنگی الیت فارس ایران به کشور آشغالگر ارمنستان را افشا کرد و با مقاومت مدنی خود آن را محدود و خفه کرد.
به این ترتیب افکار عمومی و حرکت ملی آزربایجان جنوب آراز توانست وارد «نظام بینادولت ها» شود و نام خود را بی هیچ ارتش و دستگاه دیپلماسی و جنگ افزار در زمره نقش آفرینان جدی این اتحاد منطقه ای بین جمهوری ترکیه- جمهوری آزربایجان وارد کرده و طرف سوم این اتحاد ژئوپلیتیک گردد.
بنابراین ملاحظه میکنیم که چرا مدتها است جمهوری آزربایجان آماج تهدیدات و اهانتهایی شده است که توطئه گران به اصطلاح اتاقهای فکر سپاه پاسداران و الیت فارس از کلکسیون توهمات و اباطیل خود بیرون میکشند و به هوا پرتاب میکنند.
علت این خشم عنان گسیخته که حکومت ایران و به اصطلاح اتاقهای فکر دولتی و رسانه ای آن را به دل پیچه و اسهال دچار کرده، فقط یک چیز است؛ جمهوری آزربایجان هرگز در این بیست و اندی سال به نفوذهای مخرب و برانداز حکومت ایران تن نداد مقابل صدور انقلاب شیعیان غالی (به بیان ساده یعنی شیعیان کله پوک و غلوگر که با فارسیان غالی یا غلوگر و خودمرکز جهان پندار به اتحادی نامقدس و ویرانگر دست یافته است) را گرفت دم ملاهای صادراتی را از زن و مرد قیچی کرد و بیرونشان انداخت (مال بد بیخ ریش صاحبش).
در حالیکه در این بیست و اندی سال جمهوری آزربایجان به نوسازی ساختارهای نظامی و اقتصادی و گفتمانی خود مشغول بود، با کشورهای مختلف جهان سیاست مذاکره و تفاهم و تفهیم را پیش می برد، ساختارهای متزلزل یک دولت نوپا را تقویت و تحکیم میکرد و در همراهی با ترکیه و استراتژی نرم و سخت این کشور، درسیاست «انباشت ژئوپلیتیک» در منطقه قفقاز جنوبی و آسیای میانه و خاورمیانه فعال بود؛ حکومت ایران مشغول «انباشت تخریب» در داخل و خارج بود.
جمهوری آزربایجان نشان داد که به همان خوبی که ابزارآلات جدید نظامی را برای آزادسازی مناطق تحت اشغال خود به کار میبرد استفاده مؤثر از دیپلماسی و قدرت نرم و یافتن متحدین منطقه ای و بینالمللی را هم می شناسد. این هم نشانه ی پختگی و عقلانیت رهبران آن کشور است.
در حالی که جمهوری آزربایجان وجود دولت اسراییل و کشوری به این نام را به عنوان یک فاکت تاریخی به رسمیت می شناسد حکومت ایران در «جنگ المهملات» خود و یاوه سرایی ها و نمایشهای پرتزویر و دشمن تراش خود، خواب محو اسراییل از روی نقشه جهان را میدید و برای توجیه سیاستهای پرهزینه ی نظامی خود در منطقه، دشمن فرضی را در مدیترانه علت فلکزدگی وضعیت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ساکنان این جغرافیا جلوه میداد.
دو کشورجمهوری آزربایجان و جمهوری ترکیه (که اولی پیشتر بخشی از امپراتوری تزاریسم و بعدها یک جمهوری از جماهیر شوروی بود و دومی که شرق و غرب جهان را به هنگام حاکمیت دوران ساز عثمانی به هم پیوسته بود)، تاریخا منبع فشارهای ژئوپلیتیکی برای «مدرنیزاسیون» در ایران بوده اند.
کافی است نگاهی به تاریخ انقلاب مشروطه و رفت و آمد روشنفکران بین آن دو کشور و آزربایجان ایران بیندازیم. این فشارهای ژئوپلیتیک یک منبع مهم برای دگردیسی و دگرگونی های جدی در خاک ایران به واسطه ایالت آزربایجان (به بیان دیگر آزربایجان جنوبی) بودند. یعنی با نوعی انباشت و هم افزایی فرایندهای متحول ساز از طریق این مکانیسم ها روبرو بودیم که به داخل ایران انتقال می یافتند.
امید آن میرود که اینک نیز با افزایش فشارهای مثبت ژئوپلیتیکی از سوی این کشورها و انتقال آن فشارها به نحوی گفتمانی و سیاسی و مدنی از سوی آزربایجان جنوب آراز بتوانیم به تحولات درونی در کل این جغرافیا دامن بزنیم.
به این معنا که همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان را به یک گفتان سیاسی و مطالبه قدرتمند مدنی تبدیل کنیم و در ضمن از تخدیر و تخریب ذهنیت مردم توسط اوهام و خرافات و تعصبات شیعه غالی بکاهیم.
وجود دو دولت سکولار در آن سوی مرزهای رسمی ایران، وجود دو ملت «خواهر و برادر» در آن سوی مرزهای ایران به خودی خود برای هیئت حاکمه پانفارس ایران خطری هویتی محسوب میشود. به جای ترویج سیاست همزیستی مسالمت آمیز با دیگر کشورهای منطقه؛ حکومت ایران به گرایشات شوونیسم فارس میدان داده است تا به عنوان «قوم برگزیده»ی اهورامزدا، ملل دیگر را فقط یک تهدید تلقی کنند؛ تهدیدی که مانعی برای ایجاد ایرانشهر یا حوزه فرهنگی ایران بزرگ تلقی می شوند.
پاسداران این «قوم برگزیده» در شمایل نظریه پردازان ایرانشهری هر کجایی که نشانی از ترقی و زندگی و تحرک ببینند همچون آفت های کشاورزی به آنجا حمله ور شده و تلاش در خشکانیدن ریشههای حیات و تحرک میکنند.
وضعیت جمهوری آزربایجان و ائتلافات ژئوپلیتیک آن و نیز روابط دوستانه اش با همه کشورهای منطقه که چشم به اراضی آن ندوخته اند و بیکس و کار ماندن حکومت ایران در منطقه و تبدیل آن به «امپراتوری پیرامونی ترین پیرامونی ها» نشان دهنده توازن قوا و پیروزی عقلانیت و دوراندیشی و تشکیل بلوک های تاریخی تمدن ساز است.
شکلک در آوردن های حکومت ایران، پشتک بارو زدن هایش هیچیک تأثیری در سیاست جمهوری آزربایجان ندارد که به درستی میپرسد: «به ما نشان بدهید که اسراییل در کجای جمهوری آزربایجان پنهان است که تا این اندازه شما را ترسانده است؟»
گوناز تی وی
محبوب تیشه
M
M.S
چهارده بند یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران
مجتبی خامنهای خود را از توافق با آمریکا کنار کشید
آمریکا: هدف ترامپ به قدرت رساندن رضا پهلوی نبود
۶۰ دقیقه تا حمله بزرگ اسرائیل به ایران؛ اما دستور لغو رسید
علی خامنهای دفن میشود
اسرائیل به حملات موشکی ایران پاسخ داد | غرب و مرکز ایران بمباران شدند
ایران به اسرائیل حمله کرد
عراقچی: هنگام کشته شدن علی خامنهای در دفترش بودم
برگزاری «سه روز مراسم بدرقه و تشییع جنازه» علی خامنهای
رسانههای خارجی از استعفای رئیسجمهور ایران خبر دادند
آیا شهردار نیویورک به دروغ خود را فعال حقوق بشر میخواند؟- احمد اوبالی
گزارش آمریکایی: تفلیس به بستر فعالیتهای تروریستی ایران تبدیل شده است
دادگاهی در ایران: زن نمیتواند مالک موتور باشد!
ترامپ ایران را با پرچم آمریکا به اشتراک گذاشت
سپاه قدس قصد حمله به یهودیان در آلمان را داشت
ترامپ: ذخایر اورانیوم ایران را نابود میکنیم
مجتبی خامنهای با انتقال ذخایر اورانیوم به خارج از ایران مخالفت کرده است
مجتبی خامنهای برای زنده مانده از الگوی بنلادن استفاده میکند
مقامات ایرانی: مجتبی خامنهای قطع عضوی ندارد!
امارات: پهپادهای حملهکننده به نیروگاه هستهای از عراق بودند
مذاکرات آمریکا و ایران؛ توافق بر سر نقشه راه ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق نهایی
مجتبی خامنهای خود را از توافق با آمریکا کنار کشید
آمریکا: هدف ترامپ به قدرت رساندن رضا پهلوی نبود
صدور حکم اعدام برای «احسان خدادادی» شهروند تورک آذربایجانی توسط دادگاه انقلاب تبریز
جروزالم پست: چرا رژیم ایران باید برچیده شود؟
کشف جسد یک وکیل با آثار اصابت گلوله در حاشیه سد حسنلو سولدوز
چهارده بند یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران
پاشینیان از خطر جنگ جدید با آذربایجان سخن گفت
افشای بخشی از اختلافات داخلی ایران جنجالساز شد
ایران سفر به سوئیس را لغو کرد
دادگاه قم یک خواننده زن و اعضای گروهش را به شلاق، ممنوعیت خروج و ممنوعیت کار محکوم کرد
آمریکا پرونده هالکبانک ترکیه را بست
پاشینیان: در صورت دعوت به نشست باکو خواهم رفت
در یورش ماموران نیروی انتظامی به یک روستای بلوچنشین ۷زن بلوچ مجروح و ۶نفر بازداشت شدند
آذربایجان به بازیگری مهم در سطح منطقهای و جهانی تبدیل شده است
«ائلمان» ۷ ماه است بدون شناسنامه مانده؛ رئیس ثبت احوال میاندوآب(قوشاچای): تا آخر اجازه ثبت این نام را نخواهم داد!
قطعیهای گسترده برق در تبریز؛ فلج شدن واحدهای تولیدی
سپاه خواهان بستن تنگه هرمز و لغو کامل مذاکرات شد