جلال محمودزاده، نماینده افراطی سویوق بولاق روز گذشته با حضور بر مزار «محمد اوراز» کوهنورد اهل سولدوز، عکسی در صفحه اینستاگرامیاش منتشر و از نقده با عنوان «کردستان من» یاد کرد. اقدام گستاخانه این نماینده افراطی کردزبان با اعتراض گسترده شهروندان آذربایجانی مواجه شد.
علی زنجانی نماینده سولدوز (نقده) در مجلس در واکنش به گستاخی محمودزاده گفت: «از آنجایی که احتمالاً آقای محمودزاده به این نتیجه رسیده است که آینده سیاسی خودش در این سیستم را از دستداده ؛ دست به چنین اقدامات تحریکآمیز و فرافکنانه میزند و الا خوب میدانند که نقده دروازه آذربایجان است.»
جلال زاده سابقه زیادی در افراط گرایی کُردی و دشمنی با تورک ها دارد. او همواره مخالف سرسخت رهاسازی آب سد سویوق بولاق به دریاچه اورمیه بوده است. جلال زاده چندی پیش نیز به دلیل وجود چند خانوار کردزبان، طی نامهای خواسته بود ۳۵ روستای قوشاچای به سویوق بولاق ملحق شود.
او پیشتر نیز در اینستاگراماش برای موقعیت مکانی سویوق بولاق از واژه جعلی «موکریان» به جای آذربایجان غربی استفاده کرده بود. در سالهای گذشته گروههای افراطی کُردی چندین بار تلاش کرده اند خاک غرب آذربایجان را تقسیم کرده و استانی جعلی به نام «موکریان» در آن تاسیس کنند.
همچنین محمودزاده بارها تلاش کرده نام روستاهای سویوق بولاق را که اکثراً به تورکی هستند را به کُردی تغییر دهد. او در ۱۰ شهریورماه ۹۷، با ارسال نامه ای به «مدیرکل تقسیمات کشوری» از وی خواسته بود تا «عاجلا» نام تورکی «گؤک تپه»(روستایی در سویوق بولاق که اخیر به شهر تبدیل شده) را به فارس یا کُردی تغییر دهد.
گونازتیوی
SH.A