آخرین خبرها

یورش نیروهای امنیتی برای جمع‌آوری دیش ماهواره و استارلینک در چندین شهر

۱۴۰۴.۱۰.۲۶, ۰۸:۰۱
یورش نیروهای امنیتی برای جمع‌آوری دیش ماهواره و استارلینک در چندین شهر

Gunaz.tv

گزارش‌های رسیده از مناطق مختلف ایران حاکی از تشدید اقدامات امنیتی حکومت ایران برای محدودسازی دسترسی مردم به اطلاعات آزاد از طریق جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ای و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است.

 

بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی طی روزهای اخیر با یورش به منازل مسکونی در شماری از مناطق تهران و همچنین شهرهای استان‌های قزوین و سیستان و بلوچستان، اقدام به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره و شناسایی و توقیف تجهیزات استارلینک کرده‌اند. در مواردی نیز دارندگان این تجهیزات بازداشت شده‌اند.

 

در تهران، ساکنان چندین مجتمع و برج مسکونی در محله‌ها و مناطق ابوذر، شهرک پاس، امیرآباد، توانیر، صدر، صادقیه و قلهک از یورش خشونت‌بار نیروهای امنیتی به منازل شخصی خبر داده‌اند. به گفته شاهدان محلی، مأموران ضمن ورود به واحدهای مسکونی و پشت‌بام‌ها، دیش‌های ماهواره و تجهیزات ارتباطی را ضبط کرده و در برخی موارد، ساکنان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند.

 

هم‌زمان، گزارش‌هایی از استان دیگر؛ استان سیستان و بلوچستان نیز منتشر شده است. بر اساس گزارش «حال‌وش»، روز پنجشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۴، نیروهای نظامی و امنیتی حکومت ایران با یورش به منازل شهروندان بلوچ در شهر زاهدان، در مناطقی از جمله خیام، خرمشهر و بزرگمهر، بدون ارائه حکم قضایی مشخص اقدام به تفتیش منازل و پشت‌بام‌ها با هدف شناسایی و جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای و استارلینک کرده‌اند. این اقدامات با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان ساکنان همراه بوده و نگرانی‌ها درباره نقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی را افزایش داده است.

 

در شهر قزوین نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که شامگاه سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه، حوالی ساعت ۲۰:۰۰، نیروهای امنیتی به‌صورت خانه‌به‌خانه اقدام به بازرسی منازل و جمع‌آوری دیش‌های ماهواره و جست‌وجوی تجهیزات استارلینک کرده‌اند.

 

این یورش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، قطع گسترده و سراسری اینترنت ادامه دارد و ارتباطات تلفنی و اینترنتی شهروندان در بسیاری از مناطق ایران به‌شدت مختل یا به‌طور کامل قطع شده است. در چنین شرایطی، اینترنت ماهواره‌ای به یکی از معدود راه‌های باقی‌مانده برای دسترسی شهروندان به اطلاعات و ارتباط با جهان خارج تبدیل شده است.

 

هم‌زمان، گزارش‌هایی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد حکومت ایران با استفاده از اختلال‌های فنی و جَمینگ، تلاش کرده دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به‌ویژه هم‌زمان با گسترش اعتراضات سراسری مختل کند.

 

ناظران حقوق بشری، اقدامات اخیر حکومت ایران را بخشی از سیاست تشدید انسداد اطلاعاتی، سرکوب جریان آزاد اطلاع‌رسانی و نقض گسترده حقوق بنیادین مردم، از جمله حق دسترسی آزاد به اطلاعات و ارتباطات، ارزیابی می‌کنند؛ سیاستی که هم‌زمان با افزایش گزارش‌ها از سرکوب، بازداشت و کشتار معترضان در مناطق مختلف ایران؛ به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان، شدت گرفته است.

 

گوناز تی وی

 

اخبار منتخب

Most Read