آخرین خبرها

امارات با ایران قطع رابطه کرد

۱۴۰۴.۱۲.۱۰, ۲۳:۲۶
امارات با ایران قطع رابطه کرد

Gunaz.tv

امارات عربی متحده شامگاه یکشنبه اعلام کرد سفارت خود در تهران را تعطیل کرده و سفیر و تمامی اعضای هیئت دیپلماتیک خود را از ایران فرا می‌خواند؛ تصمیمی که در پی حملات موشکی و پهپادی منتسب به جمهوری اسلامی به خاک امارات اتخاذ شده است.

 

در بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات آمده است این اقدام «در پی حملات موشکی آشکار ایران به اراضی امارات» صورت گرفته؛ حملاتی که به گفته ابوظبی، مناطق مسکونی، فرودگاه‌ها، بنادر و تأسیسات خدماتی را هدف قرار داده و جان غیرنظامیان را به خطر انداخته است. مقام‌های امارات این حملات را «نقض فاحش حاکمیت ملی و منشور سازمان ملل» توصیف کرده‌اند.

 

بر اساس گزارش رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، در این حملات دست‌کم سه نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند که بخش قابل توجهی از مجروحان در ابوظبی گزارش شده‌اند. برخی منابع از اصابت موشک به مناطق مسکونی و تأسیسات حیاتی خبر داده‌اند.

 

این نخستین کشور حوزه خلیج است که در پی تحولات اخیر، به‌طور کامل روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع می‌کند. سفیر امارات که در سال ۲۰۲۲ به تهران بازگشته بود، همراه با تمامی کارکنان دیپلماتیک فراخوانده شده و فعالیت سفارت به حالت تعلیق درآمده است.

 

همزمان وزیر خارجه امارات با همتایان خود در چند کشور عربی تماس گرفته و درباره تحولات امنیتی اخیر رایزنی کرده است. برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند دیگر کشورهای منطقه نیز در صورت تداوم حملات، تصمیم‌های مشابهی اتخاذ کنند.

 

این اقدام، یکی از جدی‌ترین ضربه‌های دیپلماتیک به حکومت ایران در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read