آخرین خبرها

صدور بیانیه مشترک کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک

۱۴۰۴.۱۲.۱۶, ۲۳:۵۰
صدور بیانیه مشترک کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک

شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک با برگزاری نشستی در استانبول، درباره تحولات اخیر خاورمیانه بیانیه‌ای مشترک صادر کرد.

Gunaz.tv

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک در نشستی که ۷ مارس سال ۲۰۲۶ در شهر استانبول برگزار شد، درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه افزایش درگیری‌ها و بحران‌های مسلحانه در مناطق پیرامونی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

 

در این بیانیه تأکید شده است که افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در خاورمیانه موجب تشدید رنج‌های انسانی، افزایش تلفات و شکل‌گیری چالش‌های گسترده انسانی شده است.

 

وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان ضمن ابراز نگرانی عمیق از افزایش خشونت‌ها در خاورمیانه، تمامی اقداماتی را که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و ثبات منطقه را تهدید می‌کند محکوم کردند.

 

در ادامه بیانیه آمده است که هرگونه تهدید علیه امنیت کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک، نگرانی مشترک همه اعضای این سازمان محسوب می‌شود. وزیران همچنین بر غیرقابل قبول بودن استفاده از زور و ضرورت احترام به اصول بنیادین بین‌المللی از جمله حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها تأکید کردند.

 

وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان حملاتی را که از خاک ایران علیه جمهوری خودمختار نخجوان، وابسته به جمهوری آذربایجان، و همچنین اهداف غیرنظامی در خاک ترکیه انجام شده است به‌شدت محکوم کردند.

 

در این بیانیه تأکید شده است که چنین اقدامات غیرمسئولانه‌ای می‌تواند به تشدید وضعیت منطقه‌ای و گسترش دامنه تنش‌ها منجر شود و از این رو نباید تکرار شود.

 

وزیران امور خارجه همچنین بر حمایت قاطع خود از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان تأکید کرده و همبستگی کامل خود را با دولت‌ها و ملت‌های این دو کشور اعلام کردند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است که ثبات در خاورمیانه برای پیشرفت و رفاه همه کشورهای منطقه و ملت‌های آن اهمیت اساسی دارد.

 

وزیران همچنین تأکید کردند که اختلافات باید بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و از طریق گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود.

 

در این بیانیه بر ضرورت کاهش فوری تنش‌ها، توقف درگیری‌ها و استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگوی سازنده به‌عنوان تنها مسیر ممکن برای رسیدن به راه‌حل‌های پایدار تأکید شده است. وزیران از همه طرف‌ها خواستند با خویشتنداری حداکثری به میز مذاکره بازگردند و اختلافات خود را از طریق راهکارهای دیپلماتیک حل کنند.

 

وزیران امور خارجه همچنین هشدار دادند که ادامه درگیری‌ها تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت منطقه‌ای به شمار می‌رود.

 

در این بیانیه به ابعاد جهانی بحران نیز اشاره شده و آمده است که تداوم بی‌ثباتی در این منطقه راهبردی می‌تواند خطرات جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد کند و حتی بر بازارهای جهانی انرژی، مسیرهای تجاری، امنیت غذایی و جریان‌های مهاجرتی نیز تأثیر بگذارد.

 

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک همچنین بر تعهد خود به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی عادلانه، پایدار و جامع برای مسئله فلسطین بر اساس اصل تشکیل دو کشور و مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد تأکید کردند. آنان همچنین بر ضرورت کاهش رنج‌های انسانی مردم فلسطین، به‌ویژه در نوار غزه، تأکید کردند.

 

در پایان این بیانیه، وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک با تأکید دوباره بر پایبندی خود به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل، اعلام کردند که این سازمان آماده است از همه تلاش‌های صادقانه بین‌المللی برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه حمایت کند.

 

وزیران همچنین توافق کردند که این موضوع و سایر مسائل مورد نگرانی مشترک را به‌طور مستمر دنبال کرده و هماهنگی‌های نزدیک خود را در چارچوب این سازمان ادامه دهند.

 

در پایان نیز تأکید شد که کشورهای عضو سازمان دولت‌های تورک به‌طور قاطع از صلح، گفت‌وگو و ثبات در منطقه حمایت می‌کنند.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read