آخرین خبرها

حمله اسرائیل به پارس جنوبی تنش‌ها را به اوج رساند

۱۴۰۴.۱۲.۲۸, ۰۷:۲۳
حمله اسرائیل به پارس جنوبی تنش‌ها را به اوج رساند

اسرائیل: حمله با هماهنگی آمریکا انجام شد | ترامپ: ما هیچ خبری نداشتیم، تکرار نخواهد شد!

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی وی، در عصر روز ۱۸ مارس ۲۰۲۶، اسرائیل به تأسیسات گازی پارس جنوبی در استان بوشهر و فازهای پالایشگاه عسلویه حمله هوایی انجام داد. این میدان گازی مشترک ایران و قطر، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و حدود ۷۰ درصد گاز طبیعی ایران از این منطقه تأمین می‌شود. وزارت نفت ایران اعلام کرد چند فاز پالایشگاه آسیب دیده و آتش‌سوزی در برخی بخش‌ها رخ داده است.

 

قطر بلافاصله اسرائیل را مسئول این حمله دانست و آن را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند، زیرا بخشی از میدان شمالی این کشور هم تحت تأثیر قرار گرفته است. در واکنش ایران، سپاه پاسداران تأسیسات انرژی قطر و برخی نقاط دیگر خلیج، از جمله عربستان و امارات، را هدف قرار داد، که در عربستان ۴ موشک بالستیک رهگیری شد.

 

اسرائیل می گوید این حمله با هماهنگی کامل آمریکا انجام شده تا پیامی به تهران ارسال شود: «یا تنگه هرمز را باز کنید و مین‌ها را بردارید، یا تمام تأسیسات گاز و انرژی‌تان نابود خواهد شد.» منابع آمریکایی اعلام کردند واشینگتن از برنامه حمله مطلع بوده اما مستقیماً شرکت نکرده است.

 

در مقابل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پستی در شبکه اجتماعی اعلام کرد که ایالات متحده هیچ خبری از این حمله نداشته و کشور قطر نیز دخالتی نداشته است. وی هشدار داد در صورت حمله دوباره ایران به تأسیسات گازی قطر، آمریکا توان نابودی کامل میدان گازی پارس جنوبی را دارد. ترامپ افزود این سطح از خشونت برای آینده ایران مجاز نخواهد بود مگر ایران دوباره اقدام تحریک‌آمیز انجام دهد.

 

اهمیت این حمله از جنبه اقتصادی و استراتژیک بسیار بالاست. پارس جنوبی منبع اصلی درآمد ارزی ایران از صادرات گاز و پتروشیمی است و هر اختلال طولانی، اقتصاد ایران و بودجه دولت را فلج خواهد کرد. تأثیر جهانی نیز سریع ظاهر شد و قیمت نفت بیش از پنج درصد جهش کرد و بازارهای گاز در اروپا، آمریکا و آسیا تحت تأثیر قرار گرفتند. تهدید تنگه هرمز، مسیر عبور حدود ۲۰ درصد نفت جهان، می‌تواند تورم جهانی و بحران انرژی ایجاد کند.

 

این حمله همچنین ماهیت جنگ جاری را تغییر داده و از هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و هسته‌ای، به «جنگ اقتصادی» تبدیل شده است. اسرائیل با این اقدام قلب اقتصادی ایران را هدف قرار داده و پیام روشنی به تهران ارسال کرده است که هرگونه اقدام علیه متحدان آمریکا در منطقه، با پاسخ شدید روبه‌رو خواهد شد.

 

تا کنون هیچ گزارش رسمی از تلفات انسانی در حمله اسرائیل منتشر نشده است، اما سپاه پاسداران هشدار جدی صادر کرده و قطر هم خطر تهدید امنیت انرژی جهانی را یادآور شده است. این تحولات باعث افزایش تقاضای شدید رسانه‌ها و بازارها برای اطلاع از جزئیات بیشتر شده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

عکس آتش در یک مخزن نفتی تهران (از حمله قبلی، ۸ مارس، منبع X)

اخبار منتخب

Most Read