آخرین خبرها

ایران هزینه عبور از تنگه هرمز را دریافت می‌کند

۱۴۰۵.۰۱.۰۴, ۲۰:۳۲
ایران هزینه عبور از تنگه هرمز را دریافت می‌کند

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی وی، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که ایران دریافت هزینه عبور از برخی کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز را آغاز کرده است؛ اقدامی که نشان‌دهنده کنترل تهران بر مهم‌ترین مسیر انرژی دریایی جهان است.

 

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، نوشت ایران برای هر عبور تا سقف دو میلیون دلار درخواست می‌کند و این موضوع عملاً به شکل‌گیری یک عوارض غیررسمی در این آبراه منجر شده است.

 

بر اساس گزارش، برخی کشتی‌ها این مبلغ را پرداخت کرده‌اند، هرچند سازوکار دقیق آن، از جمله نوع ارز مورد استفاده، مشخص نیست و به نظر نمی‌رسد روند کاملاً نظام‌مند باشد.

 

بلومبرگ افزود، این پرداخت‌ها نشان‌دهنده تسلط ایران بر تنگه هرمز است؛ مسیری که در شرایط عادی روزانه حدود یک‌پنجم نفت و گاز جهان و همچنین مقادیر زیادی مواد غذایی، فلزات و سایر کالاها از آن عبور می‌کند.

 

با ورود جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران به هفته چهارم، این وضعیت همچنین بیانگر نیاز فوری برخی مصرف‌کنندگان برای تضمین تداوم جریان انرژی است.

 

به گفته منابع بلومبرگ، این پرداخت‌ها به‌صورت پنهانی انجام شده و نبود شفافیت و نامشخص بودن این‌که هدف بعدی چه کشتی‌هایی خواهند بود، بعد تازه‌ای از ریسک و تنش به این مسیر کشتیرانی افزوده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read