آخرین خبرها

صادرات نفت از عربستان بدون نیاز به تنگه هرمز

۱۴۰۵.۰۱.۱۱, ۱۹:۱۸
صادرات نفت از عربستان بدون نیاز به تنگه هرمز

عربستان صادرات نفت را از مسیر جایگزین به اوج رساند.

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی، همزمان با هدف قرار گرفتن نفت‌کش‌ها و بسته‌شدن عملی تنگه هرمز از سوی ایران، عربستان سعودی با فعال‌سازی مسیر جایگزین، صادرات نفت خود را به حداکثر رسانده است.

 

بر اساس گزارش منابع معتبر بین‌المللی از جمله «رویترز»، «بلومبرگ»، «فورچون» و «آرگوس مدیا»، عربستان سعودی در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته با استفاده کامل از خط لوله شرق-غرب، موسوم به «پترولاین»، توانسته بخش عمده صادرات نفت خود را از مسیر دریای سرخ حفظ کند.

 

طبق این گزارش‌ها، این خط لوله به طول حدود ۱۲۰۰ کیلومتر، نفت خام را از میادین شرقی نزدیک خلیج عربی به بندر «ینبع» در ساحل دریای سرخ منتقل می‌کند و ظرفیت آن اکنون به حدود ۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این خط لوله در روزهای اخیر با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است.

 

گزارش‌ها حاکی است صادرات نفت خام عربستان از بندر ینبع به حدود ۴٫۶ تا ۵ میلیون بشکه در روز رسیده و علاوه بر آن، بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی نیز از این مسیر صادر می‌شود. بیش از ۸۰ درصد این صادرات به بازارهای آسیایی اختصاص دارد.

 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که ایران در روزهای اخیر با تشدید تنش‌ها، نفت‌کش‌های تجاری را هدف قرار داده و عملاً تردد در تنگه هرمز را مختل کرده است. از جمله گزارش‌ها به حمله به یک نفت‌کش کویتی در نزدیکی آب‌های امارات در روزهای ۳۰ و ۳۱ مارس اشاره دارند.

 

بر اساس همین منابع، عربستان سعودی بلافاصله پس از آغاز درگیری‌ها از اواخر فوریه، سناریوی اضطراری خود را فعال کرده و اکنون به طور کامل از مسیر جایگزین برای صادرات استفاده می‌کند. این خط لوله نیز در دهه‌های گذشته و در پی جنگ ایران و عراق برای چنین شرایطی طراحی و احداث شده بود.

 

در شرایطی که تنگه هرمز عملاً با اختلال جدی روبه‌رو شده و ترافیک نفت‌کش‌ها به شدت کاهش یافته، عربستان تلاش کرده با افزایش صادرات از دریای سرخ، نقش تأمین‌کننده اصلی بازار جهانی انرژی را حفظ کند؛ هرچند این میزان همچنان کمتر از ظرفیت کامل صادرات از مسیر خلیج عربی ارزیابی می‌شود.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read