آخرین خبرها

تلاش برای بازگرداندن تهران و واشنگتن به میز مذاکره

۱۴۰۵.۰۱.۱۵, ۲۰:۳۰
تلاش برای بازگرداندن تهران و واشنگتن به میز مذاکره

Gunaz.tv

در حالی که جنگ میان آمریکا و ایران وارد هفته‌های حساس شده، میانجی‌گران منطقه‌ای تلاش‌ها برای بازگرداندن دو طرف به میز مذاکره را تشدید کرده‌اند.

 

به گزارش گوناز تی‌وی، منابع دیپلماتیک و رسانه‌های معتبر اعلام کرده‌اند پاکستان، ترکیه و مصر همچنان در حال پیشبرد طرح آتش‌بس میان آمریکا و ایران هستند، هرچند دور اخیر مذاکرات با بن‌بست مواجه شده است.

 

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال که جمعه ۱۴ فروردین منتشر شد، ایران به‌طور رسمی به میانجی‌گران اعلام کرده حاضر نیست در روزهای آینده با مقامات آمریکایی در اسلام‌آباد دیدار کند و خواسته‌های ۱۵ ماده‌ای واشنگتن را «غیرقابل قبول» می‌داند.

 

با این حال، تلاش‌ها متوقف نشده است. ترکیه و مصر در حال بررسی گزینه‌های جدید برای ادامه گفت‌وگوها از جمله انتقال مذاکرات به دوحه یا استانبول هستند و پیشنهادهای تازه‌ای برای شکستن بن‌بست ارائه داده‌اند.

 

در همین راستا، پاکستان نقش محوری در این میانجی‌گری ایفا کرده و به‌عنوان کانال اصلی انتقال پیام میان تهران و واشنگتن عمل می‌کند. وزیر خارجه پاکستان نیز تأیید کرده که این کشور همراه با ترکیه و مصر در پشت‌صحنه برای پیشبرد مذاکرات فعال است.

 

در طرح پیشنهادی آمریکا، مواردی مانند آتش‌بس، بازگشایی کامل تنگه هرمز، محدودیت‌های هسته‌ای و خروج نیروهای وابسته به ایران از برخی مناطق مطرح شده است. در مقابل، ایران شروطی از جمله پرداخت غرامت، خروج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه و تضمین عدم حمله مجدد را مطرح کرده و حتی پیشنهاد آتش‌بس موقت را نیز رد کرده است.

 

با وجود این اختلافات، دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند که مسیر مذاکره همچنان باز است و تلاش‌ها برای نزدیک کردن مواضع ادامه دارد. برخی منابع نیز از احتمال برگزاری دیدارهای غیرمستقیم در روزهای آینده خبر می‌دهند.

 

در همین حال، فشارهای نظامی نیز ادامه دارد. دونالد ترامپ هشدار داده در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات، حملات به زیرساخت‌های انرژی تشدید خواهد شد، در حالی که ایران نیز اعلام کرده تا تحقق شروط خود به جنگ ادامه خواهد داد.

 

کارشناسان معتقدند موفقیت این میانجی‌گری به میزان انعطاف‌پذیری دو طرف بستگی دارد.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read