آخرین خبرها

قوه قضاییه ایران دو تن دیگر از معترضان دیماه را اعدام کرد

۱۴۰۵.۰۱.۱۶, ۰۹:۰۱
قوه قضاییه ایران دو تن دیگر از معترضان دیماه را اعدام کرد

Gunaz.tv

خبرگزاری میزان اعلام کرد «محمدامین بیگلری و شاهین واحدپرست»، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۱۴۰۴، اعدام شده‌اند.

 

این رسانه نوشت: این افراد در جریان «اغتشاشات تروریستی» در تخریب و آتش‌زدن یک مکان دارای طبقه‌بندی نظامی مشارکت داشته و در پی دسترسی به سلاح بوده‌اند.

 

به نوشته میزان، حکم پس از رسیدگی قضایی و تایید در دیوان عالی کشور اجرا شده است. حکم اعدام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست «قاضی صلواتی» صادر شده بود.

 

این پرونده به آتش‌سوزی پایگاه بسیج ۱۸۵ «شهید محمود کاوه» در شرق تهران در شامگاه ۱۸ دی ۱۴۰۴ مربوط می‌شود که در پی آن هفت نفر بازداشت و همگی به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شدند. روایت رسمی که بارها از صدا و سیما پخش شد، معترضان را عامل آتش‌سوزی معرفی کرد.

 

در مقابل، وکلای متهمان با استناد به ویدیوهایی گفته‌اند افراد لباس‌شخصی حکومتی، مردم را به داخل ساختمان هل داده و در را قفل کرده‌اند. خانواده‌ها و وکلای حقوق بشری نیز اعلام کرده‌اند اعترافات تحت فشار و شکنجه اخذ شده است.

 

در همین پرونده، هفته گذشته نیز یک جوان ۱۸ ساله به نام «امیرحسین حاتمی» اعدام شده بود. این احکام در ادامه سرکوب گسترده اعتراضات ضدحکومتی در ایران صادر شده است.

 

در مقابل، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده این افراد تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته و در روندی ناعادلانه و بر پایه اعترافات اجباری محاکمه شده‌اند. این نهاد هشدار داده که شماری دیگر از بازداشت‌شدگان نیز در معرض خطر اعدام قرار دارند.

 

گونازتی‌وی

SH.A

 

 

 

 

 

Keywords :

اخبار منتخب

Most Read