آخرین خبرها

واشینگتن تعطیلی پایگاه‌هایش در اروپا را مطرح کرد

۱۴۰۵.۰۱.۱۸, ۰۵:۱۸
واشینگتن تعطیلی پایگاه‌هایش در اروپا را مطرح کرد

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اظهاراتی کم‌سابقه هشدار داد که در صورت ادامه محدودیت‌های کشورهای اروپایی، واشینگتن ممکن است پایگاه‌های نظامی خود در اروپا را تعطیل کرده و نیروهایش را خارج کند.

 

روبیو در مصاحبه با رسانه‌های مختلف از جمله فاکس نیوز و الجزیره تأکید کرد: «اگر اروپا به ما اجازه ندهد از پایگاه‌هایی که ما تأمین مالی و اداره می‌کنیم و برای دفاع از آن‌ها ساخته‌ایم استفاده کنیم، باید آن‌ها را ببندیم و نیروهایمان را از اروپا خارج کنیم.»

 

او با انتقاد از عملکرد متحدان اروپایی افزود: «ناتو نباید یک‌طرفه باشد. ما تریلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم و نیروهای آمریکایی را در اروپا نگه داشته‌ایم تا اروپا را دفاع کنیم، اما وقتی به پایگاه‌ها و حریم هوایی‌شان برای دفاع از منافع آمریکا نیاز داریم، پاسخشان منفی است. در این صورت، چرا باید در ناتو بمانیم؟»

 

این اظهارات در پی اختلافات اخیر میان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر سر استفاده از پایگاه‌ها و حریم هوایی برای عملیات نظامی علیه ایران مطرح شده است. بر اساس گزارش‌ها، کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا دسترسی آمریکا به برخی پایگاه‌ها و مسیرهای پروازی را محدود یا رد کرده‌اند.

 

روبیو با اشاره به این وضعیت تأکید کرد که حضور نظامی آمریکا در اروپا، که شامل حدود ۸۵ هزار نیرو و ده‌ها پایگاه راهبردی است، دیگر نمی‌تواند بدون «همکاری متقابل» ادامه یابد.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read