آخرین خبرها

ایران همچنان به دنبال استفاده از کودکان به عنوان سرباز می‌باشد

۱۴۰۵.۰۱.۳۱, ۱۲:۳۳
ایران همچنان به دنبال استفاده از کودکان به عنوان سرباز می‌باشد

احمد اوبالی

Gunaz.tv

۱۷ آوریل ۲۰۲۶

بچه‌ مدرسه‌ای‌های روستایی، به ویژه از خانواده‌های کم‌درآمد، با ایدئولوژی شهادت و وعده ورود به بهشت اغوا می‌شوند.

گزارش‌های اخیر حکایت از کشته شدن علیرضا جعفری، دانش‌آموز ۱۱ ساله کلاس پنجم، در حین خدمت به عنوان بسیجی در جمهوری اسلامی ایران دارد. این خبر پس از آن منتشر شد که دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حال انجام کمپینی برای جذب داوطلبانه کودکان ۱۲ ساله به منظور تبدیل شدن به «رزمندگان مدافع میهن» است.


یک مقام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله سپاه پاسداران در تهران در ۲۶ مارس گفت که کمپینی برای جذب غیرنظامیان با نام «مبارزان مدافع میهن برای ایران» حداقل سن را ۱۲ سال تعیین کرده است. اخیراً یک کلیپ ویدیویی کوتاه از یک مقام سپاه منتشر شده است که ادعا می‌کند آنها تصمیم گرفته‌اند کودکان ۱۲ سال به بالا را به عنوان اعضای بسیج برای استفاده در ایست‌های بازرسی در شهرهای بزرگی مانند تهران استخدام کنند. هدف این است که در صورت بمباران آنها توسط پهپادهای اسرائیلی، ادعا کنند که کودکان توسط بمب‌های اسرائیلی کشته شده‌اند. آنها همچنین می‌توانند بدنه اصلی سپاه را از کشته شدن نجات دهند. به این نحو، آنها در هر دو صورت برنده می‌شوند.

رحیم نادعلی، یک مقام سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دفاع پرس ایران گفت: «هدف این کمپین جذب غیرنظامیان برای ارائه خدمات آشپزی و مراقبت‌های پزشکی، توزیع اقلام و رسیدگی به خانه‌های آسیب‌دیده و همچنین فعالیت‌های امنیتی مانند استقرار پرسنل در ایست‌های بازرسی، گشت‌های عملیاتی، گشت‌های اطلاعاتی و کاروان‌های خودرویی است.»

بدیهی است که این کار غیراخلاقی و یک جنایت جنگی است. این نقض «کنوانسیون سرباز کودک» است. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: «در میان هزاران حمله ایالات متحده و اسرائیل در سراسر کشور، کودکان در مراکز نظامی در معرض خطر جدی مرگ و جراحت قرار دارند. مقامات ایرانی باید این کمپین را لغو کنند و همه نیروهای نظامی و شبه‌نظامی در ایران را از ثبت نام کودکان زیر ۱۸ سال منع کنند.»

بیل ون اسولد، مدیر حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر، اظهار داشت: «هیچ بهانه‌ای برای جذب کودکان در طرح سربازگیری، قابل قبول نیست، چه برسد به نوجوانان ۱۲ ساله.» «خلاصه ماجرا این است که ظاهراً مقامات ایرانی حاضرند برای برخورداری از نیروی انسانی بیشتر جان کودکان را به خطر بیندازند.» دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه اعلام کرده است که «[کودکان] مرتبط با طرفین درگیری، صرف نظر از نقششان، در معرض خشونت‌‌های حاد قرار دارند.»

نور دهری، کارشناس مبارزه با تروریسم، در  ایکس نوشت که این واقعیت که جعفری در حین حضور در یک ایست بازرسی سپاه پاسداران کشته شد، «نگرانی‌های جدی در مورد استفاده از افراد زیر سن قانونی در نقش‌های امنیتی در زمان جنگ ایجاد می‌کند.» اعزام کودکان به مناطق درگیری یعنی جایی که خطر کشته شدن آنها وجود دارد، توسط مقامات به عنوان شهادت در خدمت ولایت فقیه مطرح می‌شود، دکترینی هوادارانش آن را به آماده‌سازی مسیر برای ظهور مهدی مرتبط می‌سازند.

مردخای کدار، محقق اسرائیلی متخصص فرهنگ عرب، تأکید نموده که حامیان رژیم ایران معتقدند مهدی زمانی خواهد آمد که هرج و مرج در جهان حاکم باشد. او استدلال می‌کند که اقدامات اخیر ایران در ماه گذشته برای تحقق ظهور مهدی طراحی شده است. برای رژیم ایران، جذب کودکان در سپاه پاسداران و بسیج اقدامی جدید در راستای تحقق این امر است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، «ایران سال‌هاست که کودکان زیر ۱۸ سال را در نیروی بسیج ثبت نام می‌کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کودکان مهاجر افغان ساکن ایران را به عنوان سرباز کودک برای حمایت از دولت اسد در طول جنگ داخلی سوریه به آن کشور اعزام کرده است. دیده‌بان حقوق بشر مستند کرده است که پسرانی حتی ۱۴ ساله در نبرد کشته شده‌اند.» به گفته مقامات ایرانی، در دهه ۱۹۸۰، مسولان این کشور صدها هزار کودک را برای جنگیدن در جنگ ایران و عراق به کار گرفتند و ده‌ها هزار نفر از آنها کشته شدند.

مرحمت بالازاده، نوجوان سیزده ساله، در سال ۱۹۸۴ به خطوط مقدم اعزام و کشته شد. رژیم ایران او را به نمادی برای جذب دیگر کودکان سرباز تبدیل کرد. او از یک خانواده آذربایجانی جنوبی در چایگرمی، روستایی در نزدیکی مرز آذربایجان در استان اردبیل، بود.

در دهه ۱۹۸۰، هزاران نفر از این کودکان - در سنین ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ سال - به خطوط مقدم اعزام شدند که به طور ویژه برای عبور از روی مین‌های زمینی آموزش دیده بودند و کشته شدند. به این ترتیب، مین‌ها منفجر می‌شدند و این راه را برای حمله سربازان ایرانی به عراق باز می‌کرد.

تخمین زده می‌شود که تنها از استان‌های آذربایجان جنوبی، حدود 10000 کودک در خط مقدم جنگ علیه عراق کشته شده‌اند. آنها با وعده «کلید بهشت» اغوا شدند. آنها که از مدارس جذب شده بودند، با علم به اینکه در صورت عبور از روی مین کشته خواهند شد، به خطوط مقدم اعزام شدند. بچه‌ مدرسه‌ای‌های روستایی، به ویژه از خانواده‌های کم‌درآمد، با ایدئولوژی شهادت و وعده ورود به بهشت اغوا می‌شدند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، «شورای امنیت سازمان ملل متحد، بکارگیری کودکان را «به شدت محکوم» کرده و به رهبری دبیرکل سازمان ملل یک سیستم گزارش‌دهی ایجاد کرده است که این امر را «خشونت فاحش» علیه کودکان می‌داند. کنوانسیون حقوق کودک، بکارگیری کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده است. یک پروتکل اختیاری این کنوانسیون که ایران آن را امضا کرده اما تصویب نکرده است، تصریح می‌کند که ۱۸ سال حداقل سن برای شرکت مستقیم در درگیری‌ها است. ایران به قوانین بین‌المللی عرفی متعهد است که استفاده از کودکان زیر ۱۵ سال را جنایت جنگی محسوب میکند.

ون اسولد خاطرنشان کرد که «مقامات دخیل در این سیاست زشت، کودکان را در معرض خطر آسیب جدی و جبران‌ناپذیر و خود را در معرض خطر مسئولیت کیفری قرار می‌دهند. رهبران ارشدی که جلوی این کار را نمی‌گیرند، نمی‌توانند ادعای مراقبت از کودکان ایران را داشته باشند.»

دیگر زمان آن رسیده است که جامعه بین‌المللی چشمهایش را باز کند و با همکاری سازمان‌های بین‌المللی رهبری مذهبی ایران و فرماندهان سپاه پاسداران را به دلیل بکارگیری کودکان سرباز محاکمه کند.

https://www.jns.org/opinion/iran-continues-to-target-children-for-use-as-soldiers

GünazTV

اخبار منتخب

Most Read