آخرین خبرها

نفت روی دست ایران ماند

۱۴۰۵.۰۲.۰۸, ۰۷:۲۲
نفت روی دست ایران ماند

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی از وال‌استریت ژورنال، حکومت ایران در پی انباشته شدن حجم بزرگی از نفت فروش‌نرفته، ناچار شده برای ذخیره‌سازی از مخازن فرسوده و تأسیسات متروکه استفاده کند.

 

این گزارش می‌گوید محاصره دریایی آمریکا که از میانه ماه جاری آغاز شده، صادرات نفت ایران را به شدت کاهش داده و راه خروج نفت از بنادر کشور را محدود کرده است. در نتیجه، ذخایر نفت خام ایران به سرعت رو به افزایش گذاشته و ظرفیت انبارهای موجود در حال پر شدن است.

 

بر اساس داده‌های منتشرشده، صادرات نفت ایران پیش از اعمال محاصره روزانه بیش از دو میلیون بشکه بود، اما پس از آن به حدود پانصد و شصت هزار بشکه در روز سقوط کرده است. این افت شدید، فشار سنگینی بر اقتصاد وابسته به نفت ایران وارد کرده است.

 

وال‌استریت ژورنال نوشته است تهران برای جلوگیری از توقف تولید، علاوه بر استفاده از مخازن قدیمی، نفت مازاد را روی نفتکش‌ها در دریا ذخیره می‌کند و همزمان تلاش دارد بخشی از نفت خود را از مسیر ریلی به چین منتقل کند؛ اقدامی پرهزینه که نشانه بحران فزاینده در صنعت نفت ایران توصیف شده است.

 

کارشناسان هشدار داده‌اند اگر این وضعیت ادامه یابد، ایران ظرف هفته‌های آینده با کمبود جدی فضای ذخیره‌سازی روبه‌رو می‌شود و ناچار خواهد شد تولید نفت را کاهش دهد؛ اقدامی که می‌تواند ضربه‌ای تازه به درآمدهای حکومت وارد کند.

 

در این گزارش همچنین آمده است توقف ناگهانی تولید در برخی میدان‌های قدیمی نفتی ایران ممکن است خسارت‌های بلندمدت و حتی جبران‌ناپذیر بر جای بگذارد.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read