آخرین خبرها

تهران پس از بحران‌آفرینی، به‌دنبال مدیریت عبور از هرمز

۱۴۰۵.۰۲.۲۲, ۱۷:۳۳
تهران پس از بحران‌آفرینی، به‌دنبال مدیریت عبور از هرمز

Gunaz.tv

به گزارش گوناز تی‌وی، رسانه‌های حکومتی ایران روز سه‌شنبه مدعی شدند هیئت‌های نمایندگی ایران و عمان در مسقط درباره «آخرین تحولات تنگه هرمز» و ترتیبات عبور ایمن کشتی‌ها گفت‌وگو کرده‌اند؛ در حالی که این آبراه حیاتی ماه‌هاست به‌دلیل اقدامات ایران به کانون تنش‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

 

بر اساس این گزارش‌ها، عباس باقرپور، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت خارجه ایران، ریاست هیئت ایرانی را برعهده داشته و شماری از نمایندگان نهادهای مرتبط نیز در این مذاکرات حضور داشته‌اند.

 

رسانه‌های ایران مدعی شده‌اند دو طرف بر «حقوق و صلاحیت‌های حاکمیتی» خود بر تنگه هرمز به‌عنوان بخشی از آب‌های سرزمینی ایران و عمان تأکید کرده‌اند.

 

تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال انرژی جهان که حدود ۲۰ درصد نفت و گاز جهانی از آن عبور می‌کند، از زمان آغاز درگیری‌های نظامی و اقدامات سپاه پاسداران با اختلال جدی در عبور کشتی‌ها روبه‌رو شده است.

 

ایران در ماه‌های اخیر اعلام کرده کشتی‌ها برای عبور از این آبراه باید از تهران مجوز دریافت کنند؛ تهدیدی که با هشدار حمله به شناورهای عبوری همراه بوده و در برخی موارد نیز گزارش‌هایی از دریافت عوارض از کشتی‌ها منتشر شده است.

 

در واکنش به این وضعیت، ایالات متحده طرح محاصره دریایی علیه ایران را اجرا کرده که به بازگرداندن ده‌ها نفتکش و کشتی به بنادر منجر شده است.

 

رسانه‌های حکومتی ایران همچنین گزارش داده‌اند آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، نیز با هیئت ایران دیدار کرده و درباره مسائل فنی مرتبط گفت‌وگو شده است.

 

گوناز تی وی

R.G

 

اخبار منتخب

Most Read