آخرین خبرها

ائلمان در مشگین‌شهر ۱۴ روزه صاحب شناسنامه شد؛ ائلمان در میاندوآب ۷ ماه است بدون شناسنامه مانده

۱۴۰۵.۰۴.۰۵, ۱۵:۱۰
ائلمان در مشگین‌شهر ۱۴ روزه صاحب شناسنامه شد؛ ائلمان در میاندوآب ۷ ماه است بدون شناسنامه مانده

Gunaz.tv

در حالی که اداره ثبت احوال مشگین‌شهر با رای دادگاه، تنها پس از ۱۴ روز برای یک کودک با نام ائلمان شناسنامه صادر کرد، اما اداره ثبت احوال میاندوآب با وجود رای دادگاه بدوی به نفع خانواده، ۷ ماه است از صدور شناسنامه برای کودکی با همین نام خودداری می‌کند و رئیس این اداره هشدار داده که اجازه ثبت این نام را نخواهد داد.

 

به گزارش کمپین #بالامین_آدی صفحه دان @dan.magazin، «ائلمان محسنی‌نیا» در ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ متولد شد. مسئولان ثبت احوال مشگین‌شهر به بهانه «موجود نبودن در سامانه و همزه‌دار بودن نام» از ثبت نام‌اش خودداری کردند. در پی آن، خانواده کودک شکایتی در دادگاه ثبت کردند و شعبه سوم دادگاه صلح مشگین‌شهر پس از ۱۳ روز، اداره ثبت احوال را ملزم به صدور شناسنامه کرد و روز بعد شناسنامه برای این نوزاد صادر شد.

 

در رأی دادگاه تأکید شده «خوانده (ثبت احوال مشگین‌شهر) دفاع موجه و مؤثری ارائه نکرده و نام انتخابی نیز جزو اسامی ممنوعه نمی‌باشد.»

 

در مقابل، اداره ثبت احوال میاندوآب نیز از صدور شناسنامه برای «ائلمان یوسفی» متولد ۱۲ آبان ۱۴۰۴ خودداری کرد. خانواده این کودک نیز از طریق مراجع قضایی پیگیر حقوق خود شدند. شعبه سوم دادگاه صلح میاندوآب با تأکید بر اینکه "انتخاب نام فرزند از حقوق والدین است و ائلمان نامی متعارف محسوب می‌شود"، ثبت احوال را به صدور شناسنامه ملزم کرد.

 

اما اداره ثبت احوال میاندوآب به جای اجرای حکم، به رأی دادگاه اعتراض کرد و رئیس این اداره به والدین کودک اعلام کرد «تا آخر اجازه نخواهم داد این نام ثبت شود.» این پرونده سپس به شعبه پنجم دادگاه صلح میاندوآب ارجاع شده و این شعبه به زیان خانواده رأی صادر کرد. اکنون ۷ ماه است این کودک بدون شناسنامه مانده و خانواده او با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند.

 

اداره ثبت احوال در حالی دهها نام ترکی مانند ائلمان، ائلشن، سئوگی و... را به بهانه «همزه‌دار بودن» در لیست «اسامی ممنوعه» قرار داده که اسامی غیرترکی همزه‌دار مانند «فائزه، فائقه و مائده» در سامانه این اداره «مجاز» نمایش داده می‌شوند و بدون مشکل برای آن‌ها شناسنامه صادر می‌شود.

 

یکی از دلایل اصلی برخورد‌های سلیقه‌ای و فراقانونی مسئولان ادارات ثبت احوال با والدین، شفاف نبودن «ماده ۲۰ قانون ثبت احوال» و تبصره‌های آن است. اصلاح این قانون توسط نمایندگان مجلس، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پایان دادن به این تبعیض و بی‌عدالتی است.

 

اخبار منتخب

Most Read