آخرین خبرها

ایران به پنج منطقه تقسیم شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران به پنج منطقه تقسیم شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:بنا بر یک طرح جدید، ۳۱ استان جغرافیای موسوم به ایران ایران طبق معیارهایی مانند اشتراکات و همجواری در یک منطقه قرار می‌گیرند. به گفته مسئولان، هدف این طرح "هم‌افزایی و تبادل تجربه" است و قرار نیست استانی زیر نظر استان دیگر قرار بگیرد. به گزارش گوناز تی وی به نقل از ایرنا،جواد ناصریان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور ایران به خبرنگاران گفته است که هدف از تقسیم‌بندی استان‌های ایران کمک به توسعه ‌منطقه‌ای به جای توسعه خود استان‌‌ها بوده است. به گفته او‌، با این طرح جلوی اتلاف وقت و رفت و آمد به تهران گرفته می‌شود و زمینه‌ای فراهم می‌آید تا استان‌ها مشکلات خود را با یکدیگر طرح کنند و راه حل مناسبی بیاندیشند.

تقسیم بندی این استان‌ها به ترتیب زیر است: منطقه یک: استان‌های تهران، قزوین، مازندران، سمنان ، گلستان، البرز و قم. منطقه دو:استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهار محال بختیاری، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد. منطقه سه: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان. منطقه چهار: کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان. منطقه پنج: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان. گفته شده است که این اقدام برای ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست‌های عمومی دولت ایران و ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات منطقه است. برای رسیدن به این هدف در هر منطقه "یک دبیرخانه ثابت در استان درجه یک گروه" وجود دارد و دبیرخانه‌ای هم در دفتر ستاد مرکزی وزارت کشور ایران تشکیل شده است. به گفته جواد ناصریان، دبیرخانه ثابت هر کدام از این مناطق در تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خراسان رضوی وجود دارد. او همچنین افزود:"تمامی مناطق دارای یک دبیرخانه مرکزی در تهران و یک دبیرخانه نیز در منطقه هستند که دبیرخانه منطقه مسئولیت ارسال صورت‌جلسه‌ها و نتایج جلسه‌ها به وزارت کشور را دارد و به جز این مسئولیت دیگری ندارد".

معاون وزیر کشور ایران در گفتگو با خبرنگاران اطمینان داده است که هیچ استانی زیر نظر استان دیگر قرار نخواهد گرفت و "ریاست این مناطق نیز به صورت گردشی تغییر می‌کند." پیشتر و در دوره دولت دهم طرح‌های دیگری مانند جدا کردن بخشی از استان هرمزگان و واگذاری آن به فارس جنجال‌برانگیز شد.

لازم به ذکر است یکی دیگر از مشکلات استان‌ها نیز انتصاب استاندارهای غیربومی بوده است و مسئولین دولت نیز بدین منسئله اشاره ای داشته اند.در ماه های اخیر چندین نام "کُرد" برای استانداری ها و جایگاه های مهم دولتی در غرب آذربایجان مطرح شده بودند.

گفتنی است با روند چرخشی ریاست مناطق پیش بینی میشود با روابط نزدیک مسئولین کُرد با گروه های تروریستی فعال در غرب آذربایجان،در صورتی که ریاست منطقه سه به اشخاص کُردتبار واگذار شود میتواند مخاطراتی را برای مردم و اراضی غرب آذربایجان در پی داشته باشد .

گوناز تی وی

H.M

 

اخبار منتخب

Most Read