آخرین خبرها

قاضی پور: نظام اگر بخواهد می تواند دریاچه اورمیه را احیا کند اما آقایان اعتقادی به احیا دریاچه ندارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 قاضی پور: نظام اگر بخواهد می تواند دریاچه اورمیه را احیا کند اما آقایان اعتقادی به احیا دریاچه ندارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: هر روز که می گذرد دریاچه اورمیه یک قدم دیگر به مرگ قطعی نزدیکتر و عدم خواست حکومت برای احیای دریاچه اورمیه بیش از پیش آشکار تر می شود. مسئولان رفته رفته به صراحتا میگویند که دریاچه اورمیه بازگشت پذیر نیست و نمی توان آن را نجات داد. این اظهارات در حالی است که بسیاری از کارشناسان به نجات دریاچه معتقدند اما گویی مقامات حکومتی نمی خواهن دریاچه نجات پیدا کند. در این رابطه نماینده اورمیه در مجلس سخنانی قابل توجه ایراد کرده است.  

به گزارش گوناز تی وی؛ نادر قاضی پور در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای محلی در خصوص وضعیت دریاچه اورمیه گفت: "آقای عباس نژاد، مدیر کل محیط زیست استان، می گویند که فقط در کنار پل میانگذر ارومیه مقدار اندکی آب وجود دارد که آن هم تا چندروز آینده تبخیر و دریاچه صد در صد خشک می شود و از طرفی مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز گفته که دریاچه ارومیه ۵ سال آینده احیا می‌شود، واقعا داستان این سخنان ضد و نقیض در یک سازمان چیست."

وی افزود: "دولت هیچ اقدام عملیاتی برای این دریاچه انجام نداده است، فقط آقای عباس نژاد و همکارانش جلسه برگزار کرده اند و کتاب به چاپ رسانده اند، به مسافرت رفته و حق ماموریت گرفته اند."

وی یادآور شد: "استانداری نیز اعتبار خوبی برای سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده تا دستگاهی برای رودخانه لیلان چای، زرینه، سیمینه و شهرچای مهاباد، گدار نقده تهیه کنند تا به وسیله یک کانال آب را به دریاچه ارومیه انتقال داده تا دریاچه حداقل در مساحت کوچک حفظ شود اما آقایان هنوز هیچ اقدامی نکرده اند."

نماینده مردم ارومیه عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: "این سازمان، مجوز های انتقال آب این حوزه را داده اند، اجازه 19 سد آذربایجان شرقی را این سازمان داده است، مجوز انتقال آب به دریاچه استان کردستان را این سازمان داده است."

وی افزود:" نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مقتدر است که اگر بخواهد دریاچه ارومیه را احیا کند، می تواند؛ این آقایان اعتقادی برای احیای دریاچه ارومیه ندارند."

وی با شااره به اینکه 14 سال است که تولید برق در ارومیه 2 برابر مصرف است، گفت: "برق اضافی که داریم، در ارومیه کارخانه های لوله سازی هم داریم و پیمانکارهای قدری هم که است پس می توانیم انتقال آب به دریاچه ارومیه را عملی کنیم."

قاضی پور تاکید کرد: "دریاچه ارومیه در حال حاضر در سی سی یو قرار دارد درنتیجه هنوز برای نجات دریاچه ارومیه امیدی باقی است."

این سخنان قاضی پور به صورت واضح حاکی از آن است که حکومت ایران هیچ قصدی برای احیای دریاچه ندارد و به طور عمد خواهان خشک شدن آن میباشد.

گفتنی است علی عباس نژاد، مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی روز دوشنبه 22 اردیبهشت گفت: "در حال حاضر مقداری آب در محل پل ميانگذر درياچه اروميه وجود دارد که اين مقدار نيز تا چند روز آينده 100 در صد خشک می‌شود."

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read